Mammadib.blogg.se

Här kommer ni få läsa om mitt liv som småbarnsmamma och diabetiker! Ni kommer få följa med mig under min vardag och hur jag tacklar alla hinder som uppstår när man är mamma och diabetiker. Som tur är består mitt liv av så mycket mer än en sjukdom, så välkomna att följa mig och mitt liv!

Akuten

Allmänt Permalink1
Strax innan elva igår hördes ett gråtandes barn från övervåningen. Det var Jack som vaknat av då okänd anledning. Danne går upp och jag plockar fram det sista inför morgondagens förskola. "Johanna, kom upp! Du måste se det här!". Väl uppe möts jag av en Jack som är HELT TÄCKT av nässelutslag. "Det kliar mamma!". Jag har själv haft nässelutslag flera gånger så jag vet hur hemskt det är och hur j*vla mycket det kliar. Men jag kan ju bara ta en allergitabletter. Vi börjar googla och gå igenom dagen. Vad kan detta bero på? Tvättmedel? Katterna? Hönsen? Damm? Paprika? Jag ringer 1177 för att rådfråga om jag kan ge honom mina allergitabletter som egentligen är från 6 år. 

"Du har plats... 52"

Vi låter kön ticka på i högtalartelefonen och försöker lindra Jacks klåda med kalla handdukar. Efter ca 45 min kommer vi fram. Jag förklarar situationen och säger även att han säger att det kliar i munnen och i örat. "Då tycker jag att ni åker in direkt. Har man symptom över axlarna ska man alltid åka in. Och får han svårt att andas på vägen in till sjukhuset stannar ni bilen och ringer efter ambulans". Då vi inte vågade att en av oss skulle åka in med Jack och därmed lämna honom utan tillsyn i baksätet i bilen så fick Alfred följa med också. Upp med två trötta barn och på med kläder "nu ska vi åka en nattur med bilen grabbar"! 

Väl framme på akuten så väntar de redan på oss! Vi får komma in direkt och får ett barnrum med böcker och en gunghäst. Jack tar allergimedicinen utan minsta protest! Så duktig ❤️ vi blir kvar några timmar för att de ska kolla läget. När läkaren kommer är hon lite förbryllad "jag har fått flera stycken exakt samma typ av fall på barn bara de senaste dagarna". Inga då med kända allergier. Hon skriver ut allergimedicin som Jack ska ta dubbel dos än rekommenderat av i några dagar nu. Vi fick åka hem eftersom både märkena hade minskat och han inte längre kända av kli i halsen. Väl hemma konstaterade jag att kag börjar jobba om ett par timmar 😅 Jag skickade iväg ett sms och förklarade för chefen hur det låg till och sa att jag kan komma in första timmen för att öppna upp och ge de lite tid att få in någon. Efter en timme på jobbet kunde jag åka hem igen och lägga mig hos mina sovandes grabbar så Danne kunde åka till jobbet då han hade kundbesök inbokat. Vi vet ännu inte vad som orsakade dessa utslag. Men eftersom fler barn hade haft exakt likadant så antar jag att det är något träd eller någon blomma som slagit ut nu och fyllt himlen med pollen. Ska ta och ringa om ett pricktest tänkte jag! Kunde nog vara bra att testa mig med 🤔 
(null)

Idag har markerna minskat med ca 50 % och är inte längre upphöjda :) en del märken finns kvar men medicinen hjälper iaf!  (null)

(null)

Detta är dagen efter och efter medicin! Som sagt hälften har redan försvunnit och de är inte alls så upphöjda :) 

#1 - - Linnéa Lundgren:

Nej men fy vad otäckt det ser ut!! 😣😣 stackars liten, tur ni fick medicin och att det slutade klia 😘

Till top